12.1.

12.1.2012 § 2 kommenttia

tänään
Kokous 1. (Keskustelemassa runojen esityskorvauksista)
Kokous 2. (Poesian markkinointi)
Väsymystä (Eilen tuli roikuttua toimistolla liian myöhään.)
Huomisen alustuksen tekemisen välttelyä.
Huomisen alustuksen tekemistä.
Tämmöinen. 

1:45 alustus kokoon karsittu ja lopulta tyytyväinen mieli. Luulen tajunneeni kokeellisuudesta jotain – tai merkityksen jossa itselleni on mielekästä tuota termiä käyttää. Tämä tajuamiseni on tosin kovasti velkaa Jarkko S. Tuusvuoren pari vuotta sitten muistaakseni jossain Sarvin tilaisuudessa pitämälle hienolle esitelmälle – ts. vasta nyt tajusin luulen tajuavani Tuusvuoren pointin kokeilun ja kokemisen välisestä yhteydestä. (Tosin voi olla että muistini on muokannut tuon pointin minun tarkoitusperiäni paremmin vastaavaksi). Huomisesta alustuksesta:

”Eräs tapa hahmottaa taiteen kokeellisuutta on kiinnittää huomioita sanojen koe ja kokemus etymologiseen yhteyteen, (jonka Jarkko Tuusvuori nosti 12.9.2010 pitämässään esitelmässä esiin). Vastaava yhteys, jota mm. filosofi John Dewey on korostanut, löytyy myös englannin kielestä – sanat experience ja experiment ovat äänteellisesti ja kaiketi myös etymologisesti toisilleen sukua.

Taiteen kokeellisuudessa ei siis ole pohjimmiltaan kyse tieteellisten kokeiden kaltaisista koejärjestelyistä, vaan pyrkimyksestä etsiä toisaalta erityisille kokemuksille erityistä ilmaisutapaa ja toisaalta taas jonkin tietyn ilmaisuntavan, teknisen välineen tai tekstityypin kautta sille tyypillistä kokemisen tapaa. Tässä mielessä vaikkapa ”google-runous”, joka käyttää runon rakentamisen apuvälineenä googlehakuja on kokeellista: se ottaa haltuunsa uuden teknisen välineen ja ”ilmaisee” tai ottaa haltuun tämän välineen avuilla  internetin mukanaan tuomia uudenlaisia kokemuksen muotoja.

Tähän kokeellisuuteen – siten kuin sitä tässä nyt puran – liittyy siis perusolettamuksena ajatus siitä, että media/väline / tekstityyppi, runomuoto tms. vaikuttaa  kokemuksen tapaan – tai että koemme asioita välineiden ja medioiden kautta. Maailman muuttuessa, uusien teknisten keksintöjen ja uudenlaisten elämänympäristöjen myötä myös taiteen on siten otettava haltuun erilaisia uudenlaisia ilmaisun tapoja ja tekniikkoja.”

Helsingin sanomat 11.1.2011 (Gugge-keskustelu, perhesurmat)
Helsingin sanomat 12.1.2011 (Gugge-keskustelu, perhesurmat, taiteilijat presidenttiehdokkaiden takana)
Mainokset

Avainsanat: , , , , ,

§ 2 Responses to 12.1.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Mikä tämä on?

You are currently reading 12.1. at 12.

Meta

%d bloggers like this: