Mainoksista runoutta?

12-sarjan kahdeksannen osan Elokuun on tarkoitus olla maailman ensimmäinen, pelkästään maksetuista mainoksista koostettu runokirja.

Miten tämä on mahdollista? Miten muka mainokset voisivat yhtäkkiä ollakin runoutta?

Ajatus mainoksista taiteen materiaalina ei ole uusi. Kaikki tuntevat käsite- ja pop taiteen klassikon Andy Warholin maalaamat Campbells’ t0maattikeittopurkit. Suomalaisista kuvataiteilijoista mm. Riiko Sakkinen  ja Jani Leinonen Eloveena-tyttöineen ovat tulleet tunnetuiksi mainoksiin pohjautuvista maalauksistaan. Myös runodessa mainoksia on käytetty kirjoittamisen lähtökohtina ja rakennusaineina: esimerkiksi Eino Santasen teoksen Merihevonen kääntää kylkeään runot on otsikoitu mainoksiksi.

Elokuu astuu kuitenkin mainoksia hyödyntäviä ja niitä muokkaavia taideteoksia askeleen pitemmälle kaupallisuuden suuntaan. Se ei kuvaa, toista tai vieraannuta mainosten välittämää kuvaa todellisuudesta, vaan pyrkii osaksi sitä. Elokuu ei vain esitä myymistä ja ostamista, vaan se todella kauppaa itseään: mainoksia ei oteta Elokuun sivuille ilmaiseksi. 

Toisaalta mainoksia ei myöskään muokata tai muunnella, esitetä ironisessa tai ivallisessa valossa tai aseteta ivallisella tavalla rinnakkain. Sen sijaan mainokset järjestetään siten, että niistä muodostuu tarina tai kuva siitä maailmasta jossa elämme. Mainostajalle osallistuminen Elokuuhun saattaa tarjota mahdollisuuden muuttaa tuotteensa taiteen ikuistamaksi klassikoksi – näinhän Campbells’ tomaattikeitollekin on käynyt.

Runouden saralla Elokuuta voidaan kutsua konseptualistiseksi ja luovuudettomaksi runoteokseksi. Tällaiselle konseptualistiselle runoudelle on luonteenomaista mm. teoksen pohjautuminen vahvasti sen idealle, tekijän häivyttäminen ja kyseenalaistaminen sekä valmiin tekstimateriaalin mekaaninen käyttäminen, ajaminen tietyn sapluunan läpi.

Katso esimerkkejä konseptualistisista (käsitteellisistä) runoista täältä.

Henriikka Tavi ja Mikael Brygger

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: